sportuitlaat

Sportuitlaat gemonteerd op uw auto, maar nu de vraag, mag dit bij de APK keuring? De APK regelgeving rondom het uitlaatsysteem van de auto staat hieronder nogmaals vermeld, met onderaan de pagina een artikel speciaal voor een sportuitlaat van belang. Er gelden de normale APK keuringseisen van een normaal uitlaatsysteem ook voor een sportuitlaat:

  • Het uitlaatsysteem moet over de gehele lengte gasdicht zijn. Een lekke uitlaat wordt afgekeurd. Vaak kunt u een lek al horen, ook plekken met veel roest kunnen een aanduiding zijn voor lekkage.
  • De bevestiging van de uitlaat moet stevig zijn. Een uitlaat is bevestigd met rubbers, deze kunnen soms uitgedroogd zijn en daardoor scheuren vertonen. Wanneer u uw uitlaat vervangt voor een sportuitlaat of laat vervangen voor een nieuwe normale uitlaat, zorg dat de rubbers direct mee vervangen worden.
  • Er wordt bij de APK keuring gekeken naar de uitstoot van koolmonoxide en roet.

APK keuring van de sportuitlaat

Voor een sportuitlaat is het speciaal van belang hierop te letten: 

  • het geluid dat de uitlaat produceert mag niet meer zijn dan maximaal 2dB over het geluidsniveau dat in het kentekenbewijs vermeld staat. Daarnaast mag de gemiddelde personenauto niet meer dan 95dB producten als de motor 3500 toeren maakt. Heeft uw auto een compressieontsteking, dan geldt dit geluidsniveau bij 2000 toeren.

Geluid van de uitlaat meten

Het geluidsniveau van een sportuitlaat kan hoger zijn dan van een normale uitlaat. Het is goed om te weten hoe zo'n test gedaan wordt: Kies bij de meetapparatuur voor tijdweging F en frequentieweging A. Zorg dat voor de meting begint de motor ongeveer 5 minuten draait en op temperatuur is. De meting vind plaats in een serie, na deze serie moet de meetapparatuur opnieuw ingesteld worden. Plaats de microfoon 20 centimeter boven het wegdek en 50 centimeter van de sportuitlaat of normale uitlaat. Plaats de microfoon met de voorkant naar de uitlaat toe. Zorg ervoor dat de microfoon ongeveer tussen de 35 en 55 graden gekanteld is voor een goede meting. Heeft de sportuitlaat meerdere pijpen aan één demper dan kiest u de buitenste pijp. Heeft de sportuitlaat twee dempers, bijvoorbeeld links en rechts van de auto, dan moet u de meting twee keer uitvoeren. Tijdens de meting moet de motor op het toerental gebracht worden dat vermeld staat voor uw auto. Daarna wordt het gas losgelaten. De meting is vanaf het behaalde toerental tot de motor weer stationair loopt. Op deze manier wordt drie keer getest, de resultaten mogen niet meer dan 2dB uit elkaar liggen en de hoogste waarde wordt voor de APK keuring meegenomen.

Let erop dat u de meting buiten doet en zorgt voor ruimte om de auto. Gebouwen, andere auto's of een muurtje kan gemakkelijk de meting beïnvloeden. Ook een stoeprand heeft invloed op de meting, zoek dus een terrein waar de auto 3 meter rondom ruimte heeft en waar geen objecten of mensen tijdens de meting staan.

Wij hopen dat u met dit artikel een goede keuze kunt maken voor een sportuitlaat en weet wat u te wachten staat bij de APK keuring. Het is zuur als de sportuitlaat weer vervangen moet worden vanwege het geluid terwijl dit vaak de reden is te kiezen voor een sportuitlaat.

{loadposition uitlaat-winkel}