Remmen vormen een essentieel deel van de veiligheid van uw auto. De APK keuringseisen vorm remmen zijn daarom uitgebreid. In het kort moeten alle remmen goed werken en moeten de wielen op dezelfde as, met gelijke mate remmen.
APK keuringseisen voor remmen:
-
De remmen dienen allemaal goed te werken. Wanneer uw voorremmen niet werken merkt u dit direct, uw achterremmen testen kan moeilijker zijn. Leer hoe u uw achterremmen test
-
Dikte van remschijven. Per model kan dit verschillen, bijvoorbeeld tussen een geventileerde remschijf en een reguliere remschijf mag verschil zitten. Bij sommige remschijven staat de minimumdikte erop vermeld. In andere gevallen meet u de dikte met bijvoorbeeld schuifmaat of liniaal en informeer wat de minimale dikte voor de remmen van uw auto is.
-
Roest is gedeeltelijk toegestaan in de APK keuringseisen. De remschijf mag niet meer dan 50% roest hebben op het deel waar het remblok aandrukt. Meer dan 50% zult u ook merken tijdens het
remmen. U zult dan voelen dat de auto bij het remmen naar links of naar rechts trekt. Bij de APK keuring is dit niet toegestaan.
-
Bijna versleten remblokken of remschoenen zijn toegestaan in de APK keuring, hier wordt op het APK keuringsrapport aantekening van gemaakt. Volgens de APK keuringseisen mag ijzer op ijzer remmen niet, dan dient dit onderdeel vervangen te worden.
-
Remslangen dienen in goede staat te verkeren. Tijdens de APK keuring wordt gekeken naar de remslangen. Deze mogen geen scheuren of andere uitdrogingsverschijnselen hebben. Remleidingen lopen vanaf de remklauw, achter het wiel, naar de auto. Bij sommige auto’s zit ook bij de achterbrug een slang.