De distributieriem is een van de belangrijkste rubber riemen van de auto. De distributieriem is een getande rubberen band die overbrenging van de de krukas naar de nokkenas regelt, deze opent en sluit de kleppen in de motor van de auto waardoor het benzine mengsel de motor ingaat en uitlaatgassen en verbrande gassen de motor uit kunnen. Zonder deze riem, kan de motor niet draaien.
Controle van de distributieriem
Inspectie van de distributie riem is bijzonder belangrijk en dient periodiek te gebeuren. Tijdens de inspectie zal de monteur kijken naar tekenen van slijtage, zoals scheuren, versnipperingen of overmatige speling. Hij zal ook kijken naar tekenen van olielekkages uit de aangrenzende delen van de motor, die de band kunnen beschadigen en de levensduur verkorten. Wanneer de monteur van uw garage, autobedrijf of APK keurstation aanraadt de riem te vervangen dan kunt u dit zonder twijfel doen. Veel moderne auto’s hebben motoren waarbij de distributieriem absoluut niet mag breken. Als de distributieriem breekt of er een inkeping in springt kunnen de kleppen op het verkeerde moment openen waardoor deze getroffen worden door de zuigers. De schade die hierdoor ontstaat bedraagt vaak honderden euro’s. Zorg ervoor dat bij de APK keuring of bij een kleine of grote beurt hier extra aandacht aan besteed wordt. U kunt dan tevens tijdens het auto onderhoud vragen of u een motor heeft waarbij bovenstaande het geval is, of dat bij uw motor wanneer de distributieriem breekt de schade beperkt is.
Hoe kan ik merken als de distributieriem vervangen moet worden?
Als je een slepend geluid uit de motor hoort komen, kan dit het gevolg zijn van een losse distributieriem, die raakt dan de de plastic deksel waarbinnen deze zit. Om te bepalen of de riem ook daadwerkelijk te veel speling heeft, beschadigd is of los zit dient de monteur de spanning te controleren en zal eventueel de distributieriem vervangen.
Distributieriem vervangen? Altijd de laagste prijs én 24 maanden garantie!