Tijdens de APK keuring wordt de hele auto bekeken. Een belangrijk onderdeel van de auto is de carrosserie. Onder de carrosserie wordt het koetswerk van de auto of ander voertuig verstaan. Een auto kan bestaan uit een chassis, het framewerk met daarop de carrosserie. De meeste auto’s echter zijn opgebouwd uit een zelfdragende carrosserie. De carrosserie is dan zo sterk uitgevoerd dat losse onderdelen daar direct op gemonteerd kunnen worden. Hoe wordt de carrosserie getest tijdens de APK keuring en welke APK keuringseisen zijn er voor de carrosserie?
APK keuringseisen voor de carrosserie op een rijtje:
-
Roest, een APK keuringseis waar de auto op bekeken wordt. Roest kan overal zitten, echter niet overal leidt dit tot afkeuring. Roest op een deur zal minder snel tot afkeuring leiden dan roest op de bevestiging van de motorkap. In het algemeen geldt dat roest op niet dragende delen toegestaan is, mits binnen bepaalde normen en niet uitstekend aan de buitenkant.
-
Roest op dragende delen zoals kokerbalken, dorpels en ophangingdelen is bij de APK keuring een punt van afkeuring. Binnen de APK keuringseis is 15% roest op deze delen toegestaan. Bij herstellen geldt dat op niet dragende delen gelast mag worden, dragende delen moeten vervangen worden. Aan delen waar andere constructies bevestigd zitten worden bij de APK keuring andere eisen gesteld. Deze delen mogen over het algemeen geen roest bevatten.
-
Volgens de APK keuringseisen mogen aan de carrosserie geen uitstekende delen zitten. Vleugelmoeren, uitstekende wielen, verbogen sierstrips etc. zijn niet toegestaan.