APK keuringseisen voor wielen

Een van de belangrijkste APK keuringseisen! De wielen van uw auto vormen het contact met het wegdek. Bij sneeuw, regen of slecht wegdek is de veiligheid van uw auto voor een groot deel afhankelijk van de staat van de banden en velgen. Te weinig profieldiepte, geen profiel over de hele breedte van de band of beschadigingen aan band en velg kunnen al snel leiden tot slipgevaar of een klapband. Wanneer u uw banden voor de APK keuring zelf graag wilt controleren kunt u bij twijfel in uw meting altijd een ander wiel ter controle bekijken.


APK keuringseisen voor wielen

  • Bij de apk is een wettelijk minimum vastgesteld van 1.6 millimeter diepte van het profiel van de band. Vaak wordt onder de 2.5 millimeter profieldiepte vervanging van de band aangeraden.
  • Door het raken van een stoeprand of rijden over slecht wegdek kan uw wiel of velg beschadigd raken. Ook al is uw profieldiepte nog in orde, de band zal bij de APK keuring afgekeurd worden. Controleer met name hierop voor de APK keuring zelf even.
  • De wiellagers zorgen voor minder wrijving tussen de verschillende onderdelen. Vaak is dit een ring tussen het wiel en de as die doormiddel van kogeltjes het wiel soepel om de as laat draaien. Wanneer deze versleten zijn hoort u vaak een zingend, brommend of fluitend geluid. Dit kunt u testen door de auto op de krik te zetten en het wiel een duw in de rondte te geven en gewoon goed te luisteren. Geluiden van slijtage zijn meestal goed hoorbaar. Gebruik wanneer u uw auto opkrikt altijd as steunen.
  • Bij de APK keuring wordt gekeken naar de speling van het wiel. Boven de eventuele oorspronkelijke speling van het wiel mag dit 1 millimeter afwijken. Door de auto op de krik te zetten (gebruik altijd as steunen) kunt u de speling van het wiel controleren. Beweeg het wiel van links naar rechts en van onder naar beneden. Teveel speling betekend vaak dat de wiellagers versleten zijn. Bij sommige auto’s, zoals de Volkswagen Kever is speling noodzakelijk. Ook overmatige speling van de fuseekogels kunt u op deze manier meten. De draagarmen van de auto mogen uiteraard ook geen speling hebben. Het controleren van speling is moeilijk, erge speling zult u snel voelen maar exact meten kan alleen in de garage. Ook speling net buiten de minimale eis wordt op het keurrapport aangemerkt.
  • De APK keuring stelt eisen aan de maat van de banden. Deze moeten geschikt zijn voor de auto en aan dezelfde as moeten gelijke banden zitten. Met andere woorden, de APK keuringeisen zijn dat linksvoor en rechtsvoor van de auto, dezelfde maat band zit. Daarnaast mogen banden niet meer dan 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden. Verschillende wielen aan de vooras en achteras mag wel. Dit mag zowel een andere maat band zijn als een andere maat velg.
  • Draairichting van de banden is een eis van de APK keuring sinds 2009. Op nieuwere banden staat de draairichting aangegeven door middel van een pijl. Banden worden steeds verderwielen banden apk keuringseisen apkontwikkeld, hierdoor zijn specifieke gebruikseisen ontstaan. Zo is de band ontwikkeld voor 1 draairichting. Andersom gemonteerd is slijtage hoger en slipgevaar groter.
  • Tijdens de APK keuring wordt gekeken of banden met binnenzijde en buitenzijde juist gemonteerd zijn. De binnenzijde van de band wijst naar de wielkast, de buitenzijde (met informatie over de band erop) wijst naar de buitenkant van de auto en is zichtbaar

Bandenspanning

Bij de APK wordt hier naar gekeken. Aangezien het een periodieke keuring is biedt dit geen garantie voor de toekomst. De bandenspanning is bij veel van de auto’s in Nederland niet in orde. Hiermee vormt dit een gevaar die in sommige ongevallen een rol speelt. Controleer zelf uw bandenspanning minimaal 1 keer per maand! Uw bandenspanning controleren is heel simpel en kunt u zelf gemakkelijk in slechts 1 minuut doen.

Nieuwe banden nodig: Kwik-Fit Bandensale

Bekijk de APK keuringseisen voor velgen

Tip: Last van snel slijtende banden: Heb ik wel de juiste bandenspanning?