APK keuringseisen voor de voorruit

Bij de APK keuring wordt gekeken naar de ruiten van de auto. Met name de voorruit wordt geïnspecteerd op beschadigingen. In de voorruit worden wettelijk drie vlakken bepaald waar tijdens de APK naar gekeken wordt: directe gezichtsveld, indirecte gezichtsveld en de rest.

Directe gezichtsveld bepaal je door het hoogste punt van het stuur te nemen tot het hoogste punt van de ruitenwisser in rechtopstaande stand. Voor de breedte geldt: hou een A4 papier (liggend) direct boven het stuur, tot waar de zijkanten komen is het directe gezichtsveld.

Indirecte gezichtsveld bepaal je door bovenstaand A4 vel te spiegelen ten opzichte van het midden van de ruit. Hierdoor kijk je door het passagiersgedeelte van de voorruit.

De rest van de voorruit is alles wat hier buiten valt.

Bovenstaande is van belang om te bepalen of een ruit nog toegestaan is.

  • In het directe gezichtsveld zijn verkleuringen en beschadigingen van kleiner dan 20 mm volgens de APK keuringseisen toegestaan. Oppervlakte krassen smaller dan 5 millimeter en enkelvoudige scheuren, zonder vertakkingen, zijn in veel gevallen ook nog toegestaan.

  • In het indirecte gezichtsveld zijn naast bovenstaande verkleuringen en beschadigingen van 20mm tot 50mm nog toegestaan.

  • In de rest van de ruit zijn alle beschadigingen toegestaan. Uiteraard binnen bepaalde normen.

  • Onnodige voorwerpen die het zicht belemmeren zijn niet toegestaan.

  • Ruitenwissers dienen goed te werken en mogen geen scheuren in de rubbers bevatten.

  • Ruitensproeier dient te functioneren. Dit geldt alleen voor auto’s na 30 september 1971

  • APK keuringseis is daarnaast een goed werkende functie voor ontdooien en ontwasemen van de voorruit.

Gratis 2 bioscoopkaarten bij een sterreparatie of ruitvervanging